• Pen Bijak - LiveScribe

    Lebih kurang awal tahun tadi aku sempat ronda-ronda kat DigiMall kat Seksyen 14, PJ. Biasa la... Windows Shopping! Dalam ronda-ronda tu, sempat aku jengok tekno baru pen - LiveScribe!


    Aku bukan la nak promo produk ni, cuma aku rasa tak salah kalu aku kongsi sikit pengalaman aku menge-test produk ni.

    Bagi budak-budak IPTA/IPTS yang pernah pegi kuliah (terkecuali yang tido dalam bilik kuliah :P ), mencatat nota ni kira biasa la; walaupun hakikatnya kadang-kadang yang dicatat tu cuma dijengok masa nak exam nanti je :)) . Bagi yang kreatif, sempat juga bawak tape recorder untuk merakam suara pensyarah (sambil tido dibelakang).

    Apa kena mengena semua tu ngan pena ajaib ni?

    Istimewa LiveScribe ni selain ada dakwat dan didatangkan ngan kertas khas, ia juga ada kamera! Cam James Bond Techies gak la tapi bukan untuk tujuan Skodeng, sebaliknya untuk merakam semua yang ditulis atas kertas tadi! Ape ke halnya nak merakam semua tu?

    Kertas yang dibekalkan dalam bentuk buku tu sebenarnya dah ditandakan ngan dot-dot (bintik-bintik) halus yang digunakan untuk menandakan pergerakan dakwat pen. Bila pen ni disambung ke PC (komputer), baru la kita nampak ke-BEST-an nya...
    Semua yang korang tulis dan lukis tadi secara otomatiknya akan dipindahkan ke dalam aplikasi LiveScribe kat PC! Bukan tu je... Dia siap leh main balik apa yang korang rakam masa korang tulis guna pen tuh! Jadi... takyah la korang sibuk-sibuk bawak laptop masa kuliah; Cuma bawak je pen tadi ngan buku yang disediakan :P . Kira sesuai la untuk zaman ni... Pas balik kuliah, baru la korang transfer ke laptop atau PC.

    Berapa harga? Sendiri mau fikir la... Pada aku harga dia kira berbaloi gak la, sekitar RM600. Mahal?! Takpe, sebenarnya kat pasaran memang ada alternatif lebih murah yang seumpamanya. Cuma korang kena rajin survey je... Nak murah lagi? Beli la kertas A4 ngan ballpen :D .

    ilmu untuk dikongsi, bukan disimpan dihati

0 ulasan:

Leave a Reply

Blog Widget by LinkWithin

Komen Terkini!

Photos

Saya bukan pakar. Tapi jika ada pertanyaan, kongsi la kat sini:


Komuniti