• Pemasangan PC (Siri 2)

    Pemasangan PC: langkah demi langkah
    Pastikan tangan anda kering & bersih sebelum memulakan kerja. Sebaiknya gunakan ‘wrist strap’ (gelang anti elektrostatik/ pembumian) bagi mengelakkan kerosakan CPU akibat cas elektrostatik pada badan.

    Langkah 1: Pemasangan CPU

    CPU mempunyai 2 permukaan utama; atas dan bawah. Permukaan atas biasanya rata manakala permukaan bawah pula dipenuhi dengan pin-pin. Sebelum memasang CPU ke Motherboard, semak dulu pin-pin. Pastikan CPU dipasang pada permukaan yang betul kepada soketnya di motherboard. Biasanya ada ruang kosong antara hujung pin. Oh, Ya! Pastikan anda menggunakan prosessor yang betul bagi motherboard tersebut! Pemproses jenis AMD pastinya tidak masuk dengan soket Intel… Baca manual bagi CPU yang disokong oleh motherboard tersebut.












    Buka pengunci soket pemproses sebelum memasukkan CPU. Biasanya ini dilakukan dengan menolak kekuncinya keluar sedikit dan mengangkatnya 90 darjah ke atas.















    Pastikan pin CPU berada pada kedudukan sepatutnya di soket dan masukkan CPU perlahan-lahan. Jangan Paksa! Jika tidak masuk, pin mungkin bengkok atau anda pasang pada kedudukan yang salah. Jika pin bengkok, gunakan pemutar skru atau playar kecil untuk kembalikan pin ke bentuk asalnya
















    Selepas berjaya dipasang, letakkan kembali pengunci pada kedudukan asal.

0 ulasan:

Leave a Reply

Blog Widget by LinkWithin

Komen Terkini!

Photos

Saya bukan pakar. Tapi jika ada pertanyaan, kongsi la kat sini:


Komuniti